 |
 |
Pamat-mērķis |
Nodrošināt katram iedzīvotājam iespēju iegūt kvalitatīvu izglītību mūža garumā
atbilstoši individuālām interesēm, spējām un valsts ekonomiskās attīstības vajadzībām |
Mērķi |
Paaugstināt izglītojamo vispārējo zināšanu, vērtībizglītības un dzīvesprasmju apguves kvalitāti |
Nodrošināt tautsaimniecības attīstības vajadzībām atbilstošu izglītības piedāvājumu |
Paplašināt izglītības iespējas dažādām iedzīvotāju grupām visos reģionos |
Stiprināt izglītības kvalitātes nodrošināšanas un vadības kapacitāti |
Rīcības virzieni |
1. Kvalitatīvas pirmsskolas izglītības nodrošināšana, sagatavojot tālākai izglītības ieguvei |
6. Karjeras izglītības pilnveide jauniešu motivētas un apzinātas tālākās izglītības iegūšanai un savas karjeras veidošanai |
11. Izglītojamo ar speciālām vajadzībām iekļaušana izglītības sistēmā |
16. Pedagogu izglītības un tālākizglītības sistēmas uzlabošana |
2. Pedagoģiskā procesa efektivitātes paaugstināšana pamatizglītības posmā |
7. Profesionālās izglītības sistēmas modernizācija un prestiža paaugstināšana |
12. Atbalsta nodrošinājums izglītojamiem no sociālā riska grupām |
17. Pedagogu darba kvalitātes novērtēšanas un atbilstošas darba samaksas sistēmas izveide |
3. Vidējās izglītības satura un mācību sasniegumu vērtēšanas sistēmas pilnveide |
8. Augstākās izglītības konkurētspējas uzlabošana |
13. Interešu izglītības piedāvājuma paplašināšana |
18. Izglītības kvalitātes vērtēšanas sistēmas pilnveide |
4. Mācību priekšmetu kvalitatīvai apguvei atbilstošu mācību un metodisko līdzekļu nodrošinājums |
9. Zinātnes un pētniecības lomas palielināšana augstskolās |
14. Profesionāli orientētas pieaugušo un neformālās izglītības attīstība |
19. Savlaicīgas un kvalitatīvas informācijas nodrošinājums izglītības attīstības politikas veidošanai |
5. Vērtībizglītības īstenošana izglītības iestādēs sadarbībā ar skolēnu vecākiem (ģimeni) |
10. Darba tirgum atbilstošu praktisko iemaņu apguvei un mācību procesa nodrošināšanai nepieciešamās mācību un studiju materiālās bāzes pilnveide |
15. Latvijas mazākumtautību izglītības iespēju nodrošināšana |
20. Sadarbības un dialoga veicināšana ar ģimeni, citām institūcijām un sabiedrību izglītības jautājumu risināšanā |
 |
 |
Politikas rezultāti
Paaugstinās skolēnu kompetences līmenis dabaszinātnēs, matemātikā un lasītprasmē.
Samazinās skolēnu atbirums obligātajā izglītības vecumā.
Izglītības kvalitātes paaugstināšanās nodrošina Latvijas tautsaimniecības ilgtspējīgu attīstību un pāreju uz zinātņietilpīgu tautsaimniecību.
Tautsaimniecības nozares ir nodrošinātas ar nepieciešamās kvalifikācijas speciālistiem.
Visos Latvijas reģionos nodrošināta izglītības pieejamība mūža garumā visām iedzīvotāju grupām.
Samazinās sociālā atstumtība iedzīvotājiem ar ierobežotām iespējām.
Pieaug Latvijas izglītības konkurētspēja Eiropas un pasaules izglītības telpā.
7.1. Kvalitatīvas pirmsskolas izglītības nodrošināšana, sagatavojot tālākai izglītības ieguvei
Uzdevumi
Veikt pētījumu par piecgadīgo un sešgadīgo bērnu sagatavošanu pamatizglītības apguvei.
Nodrošināt pirmsskolas izglītības satura un metodikas izstrādi piecgadīgo un sešgadīgo bērnu sagatavošanā skolai atbilstoši 1.klases izglītības saturam.
No valsts budžeta finansēt darba algas pirmsskolas pedagogiem, kas nav nodarbināti bērnu sagatavošanā skolai.
Veicināt pašvaldību dibināto izglītības iestāžu un grupu skaitu, kas īsteno pirmsskolas izglītības programmas (t.sk. speciālās pirmsskolas izglītības programmas) palielināšanos.
Darbības rezultāti
Rekomendācijas piecgadīgo un sešgadīgo bērnu sagatavošanā pamatizglītības apguvei.
Pilnveidots pirmsskolas izglītības saturs un izstrādāti programmas īstenošanai nepieciešamie metodiskie līdzekļi.
Veikti grozījumi Izglītības likumā, nosakot kompetenču maiņu visu pirmsskolas izglītības pedagogu darba samaksas finansēšanā.
Dibinātas jaunas pirmsskolas izglītības iestādes un atvērtas grupas, kas īsteno pirmsskolas izglītības programmas.
Rezultatīvie rādītāji
Par 15% palielinās pirmsskolas izglītības programmās iesaistīto skaits.
Par 15% pieaug izglītības iestāžu un grupu skaits, kas īsteno pirmsskolas izglītības programmas.
80% izglītojamo pēc pirmsskolas izglītības programmas apguves ir gatavi veiksmīgai pamatizglītības apguvei.
7.2. Pedagoģiskā procesa efektivitātes paaugstināšana pamatizglītības posmā
Uzdevumi
Veikt pētījumu par jaunā pamatizglītības satura atbilstību izglītojamo spējām, veselības stāvoklim un attīstības līmenim.
Ieviest un apmaksāt skolotāja palīga pedagoģisko darbu, atbalsta nodrošināšanai skolēniem (1.-6.kl.) ar mācīšanās grūtībām.
Sniegt papildu konsultācijas mācību priekšmeta satura apguvei skolēniem (7.-9.kl.) ar zemiem mācību sasniegumiem.
Radīt iespējas skolēniem ar zemu priekšzināšanu līmeni un mācīšanās grūtībām apgūt pedagoģiskās korekcijas un izlīdzinošās programmas.
Izstrādāt metodiku darbam klasēs ar izglītojamajiem ar atšķirīgu priekšzināšanu līmeni un mācīšanās grūtībām.
Pilnveidot Latvijas vēstures mācīšanas procesa organizāciju.
Skolās, kurās Valsts investīciju programmas ietvaros atjaunota sporta bāze, nodrošināt trīs sporta stundas nedēļā.
Pilnveidot civilās aizsardzības un ugunsdrošības apmācību.
Izglītot skolēnus par veselīgu uzturu, reproduktīvo veselību un dažāda veida atkarībām (datoratkarība, azartspēļu atkarība).
Izstrādāt metodiku vērtībizglītības uzlabošanai izglītības iestādēs, ietverot sadarbību ar ģimeni un citām institūcijām.
Paplašināt Latvijas izglītības sistēmā apgūstamo svešvalodu skaitu, tajā skaitā atsevišķu Latvijā mazāk izplatītu ES valodu (franču, spāņu) apguvi.
Darbības rezultāti
Veikta līdzšinējās izglītības satura reformas efektivitātes analīze, kā rezultātā ir identificētas pamatizglītības satura stiprās puses un nepieciešamie uzlabojumi.
Finansēts skolotāja palīga pedagoģiskais darbs no 2007.g.-5h nedēļā katrai klasei; no 2008.g.-7h nedēļā katrai klasei; no 2009.g. - 10h nedēļā katrai klasei.
Īstenota papildu apmācība un konsultācijas jauniešiem ar zemiem mācību sasniegumiem, apmaksājot papildu pedagoģisko darbu 1 h nedēļā katrai klasei.
Skolēniem ar mācīšanās grūtībām var apgūt pedagoģiskās korekcijas un izlīdzinošās programmas.
Izstrādāta metodika darbam ar skolēniem ar atšķirīgu priekšzināšanu līmeni un mācīšanās grūtībām.
Veikta Latvijas vēstures kā atsevišķa mācību priekšmeta ieviešanas aprobācija.
Skolās, kurās Valsts investīciju programmas ietvaros atjaunota sporta bāze, tiek nodrošinātas trīs sporta stundas nedēļā.
Izglītības iestādēs ir nodrošināta apmācība civilajā aizsardzībā un ugunsdrošībā.
Atbilstoši pamatizglītības mācību saturam mājturības un sociālo zinātņu mācību stundās apgūst tēmas par veselīgu uzturu, reproduktīvo veselību un dažāda veida atkarībām.
Izglītības iestādēs tiek īstenots kvalitatīvs, labi koordinēts vērtībizglītības darbs.
Palielinājies Latvijas skolu skaits, kurās iespējams apgūt mazāk izplatītas ES valodas.
Rezultatīvie rādītāji
93% izglītojamo 9.klases nobeigumā iegūst apliecību par pamatizglītību.
15% 15-16 gadīgo jauniešu uzrāda vājus sasniegumus lasītprasmē, dabaszinātnēs un matemātikā (OECD PISA pētījuma rezultāti).
7% 15-16 gadīgo jauniešu uzrāda augstāko kompetences līmeni lasītprasmē, dabaszinātnēs, matemātikā (OECD PISA pētījumu rezultāti).
Paplašinājies apgūstamo svešvalodu skaits un atsevišķu Latvijas izglītības sistēmā mazāk izplatītu ES valodu apguvēju skaits (franču, spāņu).
7.3. Vidējās izglītības satura un mācību sasniegumu vērtēšanas sistēmas pilnveide
Uzdevumi
Pilnveidot vispārējās vidējās izglītības saturu, īpašu uzmanību pievēršot nepieciešamībai apgūt teorētisko zināšanu praktisku pielietošanu.
Sabalansēt centralizēto eksāmenu skaitu dabaszinātnēs un humanitārajās zinātnēs.
Paplašināt vidējās izglītības ieguves iespējas.
Pilnveidot metodiskā darba atbalsta sistēmu reģionos, t.sk. izveidot metodiskos centrus pie augstskolām.
Izstrādāt metodikas mācību priekšmetu kvalitatīvai mācīšanai atbilstoši modernizētajam izglītības saturam.
Izstrādāt valsts pārbaudes darbu uzdevumu banku.
Veikt pētījumus, izstrādāt un aprobēt kvalitātes monitoringa sistēmas vispārējo zināšanu un prasmju apguvei un novērtēšanai.
Nodrošināt mākslu jomas mācību priekšmetu apguvi vispārējās vidējās izglītības programmās.
Paaugstināt daudzvalodības apguves motivāciju, atbalstot skolas vecuma jauniešu mobilitāti, piedaloties Eiropas Savienības un starptautiskās skolēnu apmaiņas programmās mācību, prakses un brīvprātīgā darba nolūkā.
Darbības rezultāti
Izstrādāti vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmetu standarti un mācību priekšmetu programmu paraugi.
Tiek organizēts obligātais centralizētais eksāmens matemātikā 12.klasē.
Sabalansēts vidējās izglītības piedāvājums reģionos.
Reģionos izveidoti metodiskie centri pie augstskolām, tiek sniegts metodisks atbalsts pedagoģiskā procesa efektivitātes paaugstināšanai.
Atbilstoši vidējās izglītības saturam izstrādātas metodikas dabaszinību un tehnoloģiju mācību priekšmetu kvalitatīvai apguvei.
Izveidota un ir lietojama pārbaudes darbu uzdevumu banka.
Izstrādātas un aprobētas kvalitātes monitoringa sistēmas.
Vidusskolās audzēkņi apgūst mākslu jomas mācību priekšmetus.
Palielinājusies jauniešu interese par daudzvalodību, nodrošinot augstāku dzīves kvalitāti un paplašinot iespējas iekļauties Latvijas un ES darba tirgū.
Rezultatīvie rādītāji
2008./2009.mācību gadā tiek uzsākta jaunā vispārējās vidējās izglītības satura ieviešana.
Ar 2008./2009.mācību gadu ieviests obligātais centralizētais eksāmens matemātikā 12.klasē.
Pieaug jauniešu skaits, kuri ieguvuši vidējo izglītību.
Reģionos izveidoti pieci metodiskie centri pie augstskolām.
7.4. Mācību priekšmetu kvalitatīvai apguvei atbilstošu mācību un metodisko līdzekļu nodrošinājums
Uzdevumi
Izveidot atsevišķu valsts budžeta programmu mācību priekšmetu metodikas izstrādei un ieviešanai.
Palielināt valsts budžeta līdzekļus mācību grāmatu un metodisko materiālu iegādei vispārējās izglītības iestādēs.
Nodrošināt izglītības satura īstenošanai nepieciešamos mācību un metodiskos līdzekļus.
Izveidot uz informācijas un komunikāciju tehnoloģijām balstītus mācību un metodiskos materiālus.
Izveidot valsts līdzekļu uzskaites sistēmu skolu bibliotēku nodrošinājumā ar mācību grāmatām.
Darbības rezultāti
Paredzēti valsts budžeta līdzekļi mācību priekšmetu metodikas izstrādei un ieviešanai.
Trīs gadu laikā nodrošināta izglītības standartiem atbilstošu mācību grāmatu iegāde skolas bibliotēkā atbilstoši Ministru kabineta noteiktajam normatīvam.
Izglītības satura īstenošanai pietiekoši mācību un metodiskie materiāli.
Izstrādāti uz informācijas un komunikāciju tehnoloģijām balstīti mācību un metodiskie materiāli.
Ieviesta valsts līdzekļu uzskaites sistēma skolu bibliotēku nodrošinājumā ar mācību grāmatām.
Rezultatīvie rādītāji
Finansējums gadā uz vienu skolēnu un skolotāju mācību grāmatu iegādei ir Ls 8,80.
4,7 reizes palielinās valsts dotācija mācību grāmatu iegādei.
Mācību grāmatu komplekta iegādes nodrošināšanas ilgums ir trīs gadi (pašreiz 13 gadi).
Izglītības satura īstenošanai izveidotie uz IKT balstītie mācību un metodiskie materiāli.
7.5. Vērtībizglītības īstenošana izglītības iestādēs sadarbībā ar skolēnu vecākiem (ģimeni)
Uzdevumi
Mācību procesā un ārpusstundu pasākumos īstenot vērtībizglītību, veicinot skolēnu pašattīstības nostiprināšanos.
Veicināt un paplašināt jauniešu radošo un pilsonisko aktivitāti, t.sk. aktivizējot skolēnu pašpārvalžu darbu.
Pilnveidot sadarbību ar vecākiem, izmantojot jaunas efektīvas skolas un ģimenes sadarbības formas.
Palielināt vecāku (ģimenes) līdzatbildību par mācību un audzināšanas procesu norisi izglītības iestādē.
Palielināt stundu skaitu, par kurām noteikta samaksa klases audzinātājam.
Pilnveidot sadarbību ar visām valsts, pašvaldības un nevalstiskajām organizācijām, kuras iesaistītas audzināšanas darbībā.
Nodrošināt vērtībizglītības īstenošanai nepieciešamo metodisko atbalstu.
Izstrādāt "Audzināšanas darba programmu 2007.- 2011.gadam".
Darbības rezultāti
Mācību stundās un ārpusstundu pasākumos īsteno vērtībizglītību.
Bērniem un jauniešiem ir iespējas iesaistīties dažādos skolas, rajona un valsts mēroga pasākumos un aktivitātēs savu spēju un vērtīborientācijas apliecināšanai.
Organizēti kopīgi skolas pasākumi ar vecākiem, individuālas visu ieinteresēto pušu (skolotājs, skolēns, vecāki, vajadzības gadījumā attiecīgais speciālists) tikšanās.
Vecāki ir informēti par viņu bērnu sasniegumiem mācībās un pašizpausmēs un aktīvi iesaistās skolas dzīvē.
Palielināts stundu skaits, par kurām noteikta samaksa klases audzinātājam.
Koordinēta vecāku (ģimenes), valsts un pašvaldību institūciju un nevalstisko organizāciju iesaistīšanās skolēnu pašattīstības, motivācijas un vērtīborientācijas attīstībā.
Nodrošināts dažāda veida metodiskais atbalsts klašu audzinātājiem.
Tiek īstenota "Audzināšanas darba programma 2007.- 2011.gadam".
Rezultatīvie rādītāji
80% izglītības iestāžu audzēkņu iesaistīti patriotiskās audzināšanas projektā, kas veltīts Latvijas Republikas 90.gadadienai.
Izstrādāti pieci metodiskie ieteikumi un materiāli audzināšanas darbības un skolas un ģimenes sadarbības nodrošināšanai.
7.6. Karjeras izglītības pilnveide jauniešu motivētas un apzinātas tālākās izglītības iegūšanai un savas karjeras veidošanai
Uzdevumi
Stiprināt karjeras izglītības īstenošanas atbalsta institūcijas, lai nodrošinātu karjeras izglītības īstenošanas kvalitāti un veiktu Karjeras attīstības atbalsta sistēmā (KAAS) iesaistīto valsts institūciju, sociālo partneru un sabiedrisko organizāciju sadarbības padomes (foruma) sekretariāta funkciju valstī.
Izveidot nacionālo datubāzi par izglītības iespējām Latvijā.
Iekļaut karjeras izglītību ilgtermiņa audzināšanas darbības programmā un atbalstīt skolotāju profesionālo pilnveidi karjeras izglītības īstenošanai.
Izstrādāt un publicēt karjeras izglītības īstenošanai nepieciešamos informatīvos un metodiskos materiālus darbam ar dažāda vecuma bērniem un jauniešiem (ieskaitot e-formā).
Nodrošināt valsts karjeras attīstības atbalsta sistēmas vajadzībām nepieciešamo karjeras konsultantu sagatavošanu augstskolās.
Atbalstīt jaunu informācijas un karjeras attīstības atbalsta centru izveidi visu veidu izglītības iestādēs un jau esošo centru attīstību, atbalstīt izglītības iestāžu mājaslapu, informatīvo, metodisko, reklāmas un citu materiālu izveidi un izdošanu.
Darbības rezultāti
Uzlabota Profesionālās izglītības attīstības aģentūras Profesionālās orientācijas informācijas daļas kapacitāte karjeras izglītības informatīvā un metodiskā atbalsta nodrošināšanai izglītības sistēmā un nodrošināta KAAS iesaistīto dalībnieku sadarbības koordinēšana.
Izveidota un regulāri aktualizēta nacionālā datubāze par izglītības iespējām Latvijā e-formā un tā ir pieejama visiem Latvijas iedzīvotājiem.
Karjeras izglītība ir iekļauta audzināšanas darbības programmā. Sagatavoti speciālisti karjeras izglītības īstenošanai dažāda vecuma bērnu un jauniešu grupās.
Nodrošināti karjeras izglītības īstenošanai nepieciešamie informatīvie un metodiskie materiāli (ieskaitot e-formā).
Nodrošināta karjeras konsultantu sagatavošana atbilstoši karjeras attīstības atbalsta sistēmas vajadzībām valstī.
Izveidoti jauni mūsdienīgi informācijas un karjeras attīstības atbalsta centri vispārējās, profesionālās izglītības iestādēs un augstskolās. Jau esošajos izglītības iestāžu informācijas un karjeras izglītības centros nodrošināta informācija par dažādām iespējām iekļauties darba tirgū, veicinot jauniešu interesi par profesionālo izglītību, jauniešiem ir pieejama informācija par tālākās izglītības un karjeras veidošanas iespējām.
Rezultatīvie rādītāji
Profesionālās pilnveides kursus karjeras izglītības īstenošanai laika posmā no 2007.-2010.gadam apguvuši 3 800 skolotāji (ik gadu 950 skolotāji).
Karjeras konsultanta kvalifikāciju ieguvuši valsts budžeta finansētajās studiju vietās vismaz 75 cilvēki laika posmā no 2008.-2010.gadam (ik gadu 25).
Izveidoti 10 informācijas un karjeras centri profesionālās vidējās izglītības iestādēs (pa diviem katrā plānošanas reģionā un Rīgā).
Izveidoti 38 informācijas un karjeras izglītības centri vispārējās vidējās izglītības iestādēs (pa vienam katras Izglītības pārvaldes teritorijā).
Pieaudzis jau izglītības iestādēs esošo informācijas un konsultāciju centru sniegto pakalpojumu skaits un kvalitāte, to atbilstība iedzīvotāju interesēm un vietējās sabiedrības vajadzībām.
Karjeras izglītības pasākumos iesaistīto bērnu un jauniešu skaits - 500 000.
Vismaz divas reizes gadā organizētas KAAS iesaistīto dalībnieku sanāksmes aktuālo jautājumu apspriešanai un priekšlikumu izstrādei, organizēta vismaz viena konference karjeras attīstības atbalsta jomā.
Pilnveidots vai izstrādāts no jauna un izdots vismaz viens informatīvo vai metodisko materiālu komplekts karjeras izglītības īstenošanai, ieskaitot e-formā.
7.7. Profesionālās izglītības sistēmas modernizācija un prestiža paaugstināšana
Uzdevumi
Izveidot papildu nodarbību kompleksu audzēkņiem ar sliktām zināšanām vispārizglītojošos mācību priekšmetos un vājām pamatprasmēm.
Veikt profesionālās orientācijas pasākumus potenciālajiem reflektantiem un adaptācijas pasākumus 1.kursa audzēkņiem.
Izstrādātas jaunas vai pilnveidotas esošās profesionālās izglītības programmas.
Uzlabot profesionālās izglītības satura izstrādes procesu, īpaši uzsverot profesiju standartu ekspertīzi.
Palielināt rajona pašvaldību un plānošanas reģionu un darba devēju līdzdalību un atbildību profesionālās izglītības pieejamības nodrošināšanā.
Veicināt izglītības institūciju sadarbību ar darba devēju organizācijām, t.sk. paaugstināt reģionālo trīspusējo sadarbības padomju darbības efektivitāti.
Nodrošināt teritoriālo bāzes vietu izveidošanu mācību prakšu īstenošanai.
Palielināt valsts budžeta līdzekļus mācību grāmatu un metodisko materiālu iegādei profesionālās izglītības iestādēs.
Darbības rezultāti
Audzēkņiem ar sliktām zināšanām vispārizglītojošos mācību priekšmetos nodrošinātas papildu nodarbības, paaugstinot audzēkņu motivāciju mācīties.
Īstenoti profesionālās orientācijas pasākumi potenciālajiem reflektantiem un adaptācijas pasākumi 1.kursu audzēkņiem.
Īstenotas jaunas vai pilnveidotas profesionālās izglītības programmas.
Mācību satura izstrādē un profesiju standartu ekspertīzē iesaistās darba devēji.
Izveidots fonds, kas atbalsta darba devēju iesaisti profesionālo studiju programmu īstenošanā.
Efektīvi darbojas Profesionālās izglītības un nodarbinātības trīspusējā sadarbības apakšpadome un reģionālās trīspusējās sadarbības padomes, tādējādi stiprinot sadarbību ar darba devēju.
Nodrošināta mācību prakšu īstenošana visos reģionos.
Palielināti valsts budžeta līdzekļi mācību grāmatu un metodisko materiālu iegādei profesionālās izglītības iestādēs.
Rezultatīvie rādītāji
No 1.kursa atskaitīto profesionālās izglītības iestāžu audzēkņu skaits nepārsniedz 10%.
Profesionālās izglītības iestāžu absolventu īpatsvars bezdarbnieku kopskaitā nepārsniedz 4%.
Jaunās vai modernizētās sākotnējās profesionālās izglītības programmās iesaistīti 4000 izglītojamie.
100% izglītojamie izgājuši praksi uzņēmumos un iestādēs.
Izstrādāti jauni vai aktualizēti 80 profesiju standarti.
Izstrādātas izglītības programmas un eksaminācijas saturs -10 komplekti.
Izstrādāti 10 mācību metodisko materiālu komplekti izglītības programmu apguvei.
Pieaudzis par 6% izglītojamo īpatsvars profesionālās izglītības programmās (% no pamatizglītības absolventu skaita gadā).
Darbojas Profesionālās izglītības un nodarbinātības trīspusējā sadarbības apakšpadome un reģionālās trīspusējās sadarbības padomes.
7.8. Augstākās izglītības konkurētspējas uzlabošana
Uzdevumi
Adaptēt Latvijā ES valstīs lietoto Kopienas sistēmas Europass dokumentāciju.
Sagatavot struktūras modeli studiju programmu sadalījumam atbilstoši darba tirgus pieprasījumam un tautsaimniecības attīstības vajadzībām.
Palielināt studējošo kredīta apmēru un palielināt vietu skaitu, kur studiju kredīts tiek dzēsts no valsts budžeta līdzekļiem.
Pamatojoties uz 2004.gadā izstrādātajiem principiem, izveidot Latvijas uz studiju rezultātiem un kompetencēm balstītu, ar Eiropas atvērto kvalifikāciju ietvarstruktūru saskaņotu kvalifikāciju ietvarstruktūru Latvijai.
Pakāpeniski pārstrukturēt augstskolu programmas, raksturojot iegūstamo kvalifikāciju un katru programmas sastāvdaļu ar iegūstamajiem studiju rezultātiem.
Palielināt stipendiju saņēmēju skaitu un studiju kredītu apmaksu.
Piesaistīt individuālos un privāto uzņēmumu līdzekļus stipendiju fondu izveidei.
Palielināt darba devēju līdzdalību studiju programmu akreditācijas procesā un prakšu organizēšanā.
Palielināt budžeta vietu skaitu dabaszinātnēs, inženierzinātnēs, medicīnas un vides zinātnēs.
Nodrošināt augstākās kvalifikācijas speciālistu (maģistru, doktoru) sagatavošanu atbilstoši mūsdienu prasībām, piesaistot ES struktūrfondu līdzekļus.
Veidot zināšanu ekonomikai nozīmīgas starpnozaru studiju programmas, attīstot sadarbību ar tautsaimniecības struktūrām.
Ik gadu palielināt studiju izmaksu koeficentu par 1/10 daļu.
Darbības rezultāti
Latvijā adaptēta Kopienas sistēmas Eiropass dokumentācija.
Izveidots struktūras modelis studiju programmu sadalījumam atbilstoši darba tirgus pieprasījumam.
Palielināts studējošo kredīta apmērs no Ls 60 līdz Ls 120 mēnesī.
Augstākajā izglītībā izveidota salīdzināma un ar 2005.gadā Bergenas ministru konferencē apstiprināto Eiropas Aptverošo kvalifikāciju ietvarstruktūru savienojama kvalifikāciju ietvarstruktūra.
Pārstrukturētas augstskolu programmas, balstot to saturu uz iepriekš noteikto studiju rezultātu sasniegšanu.
Palielināts stipendiju saņēmēju skaits un studiju kredītu apmaksa.
Izveidoti stipendiju fondi, piesaistot individuālos un privāto uzņēmumu līdzekļus.
Studiju programmu akreditācijas procesā un prakšu organizēšanā iesaistās darba devēji.
Palielināts budžeta vietu skaits dabaszinātnēs, inženierzinātnēs, medicīnas un vides zinātnēs.
Nodrošināts pētnieciskais aprīkojums un materiāli maģistra un doktora studiju vajadzībām.
Izveidotas zināšanu ekonomikai nozīmīgas starpnozaru studiju programmas.
Studiju izmaksu koeficients katru gadu tiek palielināts par 1/10 daļu.
Rezultatīvie rādītāji
Valsts budžeta finansējuma apjoms uz vienu studējošo no valsts budžeta līdzekļiem 2007.gadā - vismaz 2700 latu, 2010.gadā - vismaz 4000 latu.
Valsts budžeta finansējums augstākajai izglītībai procentos no iekšzemes kopprodukta 2007.gadā - vismaz 0,8%, 2008.gadā - vismaz 1,1%, 2009.gadā - vismaz 1,4%, 2010.gadā - vismaz 1,5%.
No valsts budžeta vietu skaits dabaszinātnēs, inženierzinātnēs, medicīnas un vides zinātnēs vismaz 51% no valsts budžeta vietu kopskaita.
Valsts budžeta finansējamo studiju vietu finansiālais nodrošinājums 2007.gadā - vismaz 83% no optimālā, 2010.gadā - 95% no optimālā.
Nodrošināts stipendiju fonda pieaugums vismaz par 5% gadā.
Augstskolu absolventu īpatsvars bezdarbnieku kopskaitā ne lielāks par 1,5%.
Nodrošināta darba devēju līdzdalība visās studiju programmu akreditācijās.
7.9. Zinātnes un pētniecības lomas palielināšana augstskolās
Uzdevumi
Integrēt zinātniskos institūtus augstskolās.
Prioritāri atbalstīt zinātni un pētniecību augstskolās, it sevišķi universitātēs, paredzot centralizētus stimulēšanas mehānismus.
Darbības rezultāti
Augstskolu sastāvā integrēti zinātniskie institūti.
Finansiāli tiek atbalstīta zinātne un pētniecība augstskolās.
Rezultatīvie rādītāji
Augstskolās integrēti zinātniskie institūti atbilstoši ministrijas, kuras pārraudzībā atrodas institūts, darbības stratēģijai.
Vismaz 40% zinātnes vajadzībām iedalīto valsts budžeta līdzekļu novirzīti pētniecībai augstskolās.
7.10. Darba tirgum atbilstošu praktisko iemaņu apguvei un mācību procesa nodrošināšanai nepieciešamās mācību un studiju materiālās bāzes pilnveide
Uzdevumi
Nodrošināt nepārtrauktu valsts investīciju piesaisti izglītības iestāžu sakārtošanā un modernizēšanā.
Nodrošināt vispārējās un profesionālās izglītības iestāžu dabaszinātņu kabinetus ar modernu aprīkojumu.
Pilnveidot profesionālās izglītības iestāžu materiālo bāzi kvalitatīvai mācību priekšmetu un profesijas apguvei.
Modernizēt augstskolu materiāltehnisko nodrošinājumu atbilstoši darba tirgū pieejamām tehnoloģijām.
Turpināt izglītības iestāžu informatizāciju un interneta pieejas izveidi.
Nodrošināt izglītības iestāžu infrastruktūru atbilstoši sanitārajām, higiēnas, ugunsdrošības u.c. prasībām un normām.
Darbības rezultāti
Izglītības iestāžu infrastruktūras sakārtošanai nepārtraukti tiek piesaistītas valsts investīcijas.
Vispārējās vidējās un profesionālās izglītības iestāžu dabaszinātņu kabineti ir nodrošināti ar modernu aprīkojumu.
Pilnveidota mācību priekšmetu materiāltehniskā bāze profesionālās izglītības iestādēs.
Augstskolu materiāltehniskais nodrošinājums atbilst darba tirgus prasībām.
Visām izglītības iestādēm ir nodrošināts pastāvīgs platjoslas tīkla pieslēgums.
Izglītības iestādes atbilst ES normām (sanitārajām, higiēnas, ugunsdrošības u.c.).
Rezultatīvie rādītāji
Optimālā izglītojamo skaita un pedagogu skaita attiecība ir 15.
222 vidusskolās (ņemot vērā skolēnu skaita samazināšanos un proporcijas maiņu starp vispārējās vidējās un profesionālās izglītības audzēkņiem uz 2010.gadu) iekārtoti dabaszinātņu kabineti.
Iekārtoti 888 dabaszinātņu kabineti (ķīmijas, bioloģijas, fizikas un matemātikas).
42 577 vidusskolēniem ir pieejami jaunie dabaszinātņu kabineti.
100% vidusskolēnu ir iespēja kvalitatīvi apgūt dabaszinātnes.
30 izglītības iestādēs gadā veikti renovācijas darbi par Valsts investīciju programmas līdzekļiem.
Izmaksas uz vienu izglītojamo ir Ls 60 visās izglītības pakāpēs.
100% izglītības iestāžu ir nodrošinātas ar pastāvīgo interneta pieslēgumu.
Ir nodrošināti 12 datori uz 100 izglītojamajiem.
7.11. Izglītojamo ar speciālām vajadzībām iekļaušana izglītības sistēmā
Uzdevumi
Izveidot atbalsta sistēmu izglītojamo ar speciālām vajadzībām iekļaušanai vispārējās izglītības iestādēs, nodibinot Valsts speciālās izglītības centru konsultatīvi metodiskā darba nodrošināšanai.
Atbalstīt reģionālo speciālās izglītības centru izveidi un darbību un pedagoģiski medicīnisko komisiju kompetenci un statusa nostiprināšanu.
Nodrošināt izglītojamos ar speciālām vajadzībām ar atbilstošām mācību programmām, mācību līdzekļiem un aprīkojumu to īstenošanai.
Nodrošināt atbalstu skolotājiem, kas strādā ar bērniem ar speciālām vajadzībām.
Palielināt speciālā pedagoga lomu izglītības iestādēs.
Veicināt darba un sadzīves prasmju apguvi jauniešiem ar speciālām vajadzībām.
Uzlabot mācību vidi speciālās izglītības iestādēs.
Pielāgot vispārējās izglītības iestādes izglītojamajiem ar kustības traucējumiem.
Darbības rezultāti
Izveidots Valsts speciālās izglītības centrs, kura sastāvā darbojas Valsts pedagoģiski medicīniskā komisija.
Reģionos darbojas speciālās izglītības atbalsta centri un ir nodrošināts kvalitatīvs valsts un pašvaldību pedagoģiski medicīnisko komisiju darbs.
Izstrādātas dažāda līmeņa speciālās izglītības programmas un ir atbilstošs mācību materiālu un metodiskais nodrošinājums.
Prioritāri tiek atbalstīti skolotāju tālākizglītības kursi darbam ar skolēniem ar speciālām vajadzībām.
Katrā skolā nepieciešamības gadījumā pieejami speciālā pedagoga pakalpojumi.
Speciālās izglītības iestādēs piedāvā arodizglītības programmas, kā arī pastiprina mājturības priekšmeta apguvi.
Speciālās izglītības iestādēs ir renovēti mācību kabineti un skolas telpas, kā arī uzlabota mācību materiālā bāze.
Katrā rajonā vismaz viena izglītības iestāde ir pielāgota iedzīvotājiem ar kustību traucējumiem.
Rezultatīvie rādītāji
Par 10% pieaug izglītojamo ar speciālām vajadzībām skaits, kas ir integrēti vispārējās, profesionālajās un augstākās izglītības iestādēs.
32 pedagoģiski medicīniskās komisijas ir uzsākušas darbu kā speciālās izglītības atbalsta centri.
63 speciālās izglītības iestādēs ir uzlabota mācību vide (telpas, kabineti, aprīkojums, iekārtas u.c.) izglītojamo darba un sadzīves prasmju attīstīšanai.
39 vispārējās izglītības iestādes ir pielāgotas izglītojamajiem ar kustību traucējumiem.
Palielinājies izglītojamo ar speciālām vajadzībām skaits, kuri izglītojas dzīvesvietā vai tās tuvumā.
7.12. Atbalsta nodrošinājums izglītojamiem no sociālā riska grupām
Uzdevumi
Īstenot pedagoģiskās korekcijas pasākumus jauniešiem no sociālā riska grupām, t.sk. internātskolās.
Uzlabot profesionālās izglītības audzēkņu sociālos apstākļus, palielinot stipendijas vidēji līdz 20 latiem mēnesī.
Nodrošināt atbalsta pasākumus jauniešiem no nabadzīgām ģimenēm un sociālā riska grupām, sedzot dienesta viesnīcu pakalpojumus.
Pilnveidot izglītības ieguves iespējas ieslodzījuma vietās.
Nodrošināt izglītības iespējas bēgļu un patvēruma meklētāju statusu ieguvušo un viesstrādnieku bērniem obligātās izglītības ieguves vecumā.
Uzlabot pedagoģiskās kompetences darbam ar dažādām mērķauditorijām (t.sk. cilvēki ar speciālām vajadzībām, personas no brīvības atņemšanas vietām, bēgļi, imigranti).
Palielināt atbalsta personāla - karjeras konsultantu, psihologu un sociālo pedagogu - lomu mācību un audzināšanas procesā.
Nodrošināt preventīvu darbību sociālās atstumtības riska mazināšanai un iekļaujošas izglītības attīstībai.
Darbības rezultāti
Izstrādātas pedagoģiskās korekcijas programmas un mācību metodiskie līdzekļi to īstenošanai.
Profesionālās izglītības iestāžu audzēkņiem palielinātas stipendijas.
Jauniešiem no sociālā riska grupām, kas mācās profesionālās izglītības iestādēs, segti dienesta viesnīcu pakalpojumi.
Izstrādātas papildus vispārējās izglītības un profesionālās izglītības programmas īstenošanai ieslodzījuma vietās.
Nodrošinātas izglītības iespējas bēgļu un patvēruma meklētāju statusu ieguvušo un viesstrādnieku bērniem obligātās izglītības ieguves vecumā.
Pedagogi apmācīti darbam ar dažādām mērķauditorijām.
Izglītības iestādēs ir pieejami atbalsta personāla pakalpojumi atbilstoši skolēnu vajadzībām.
Nodrošināta preventīva darbība sociālās atstumtības riska mazināšanai un iekļaujošas izglītības attīstībai.
Rezultatīvie rādītāji
98% jauniešu obligātajā izglītības vecumā mācās.
Profesionālās izglītības iestāžu audzēkņu stipendijas apmērs ir vidēji Ls 40 mēnesī.
Ieslodzījuma vietās apgūstamo profesionālās izglītības programmu skaits palielinās par 15 programmām līdz 2010.gadam.
Ieslodzījuma vietās apgūstamo vispārējās izglītības programmu skaits palielinās par 10 programmām līdz 2010.gadam.
Ieslodzīto, kas apgūst izglītību, skaita pieaugums vidēji par 15%.
Bēgļu un patvēruma meklētāju skaits, kuri integrēti izglītības sistēmā (pēc pieprasījuma).
Skolēnu skaits, kas apgūst pedagoģiskās korekcijas vai izlīdzinošās programmas.
Visi bēgļu un patvēruma meklētāju statusu ieguvušo un viesstrādnieku bērni obligātās izglītības ieguves vecumā ir iekļāvušies Latvijas izglītības sistēmā.
7.13. Interešu izglītības piedāvājuma paplašināšana
Uzdevumi
Nodrošināt interešu izglītības programmu satura pilnveidi, jaunu daudzveidīgu programmu ieviešanu.
Palielināt interešu izglītības lomu Latvijas kultūrvēsturiskā mantojuma saglabāšanā, pilnveidošanā un pieejamībā un nacionālās un valstiskās identitātes stiprināšanā.
Izveidot vienotu datu bāzi par interešu izglītības programmu piedāvājumu.
Veikt interešu izglītības jomas izpēti piedāvājuma un pieprasījuma aspektā.
Paaugstināt interešu izglītības kapacitāti ilgspējīgā attīstībā.
Darbības rezultāti
Palielinājies interešu izglītības programmu piedāvājums, kas nodrošinātu jaunu zināšanu, prasmju un iemaņu apguvi atbilstoši dažādu sociālo grupu vajadzībām.
Īstenoti pasākumi interešu izglītības lomas aktualizēšanā personas sociālo prasmju attīstībā, profesionālajā orientācijā un karjeras izaugsmē, tautas kultūrvēsturiskā mantojuma un tradīciju saglabāšanā, pilnveidošanā, kā arī nacionālās un valstiskās identitātes stiprināšanā.
Nodrošināta un pieejama nepieciešamā informācija par interešu izglītības jomu un tās piedāvājumu, izstrādāti metodiski ieteikumi interešu izglītības iestāžu speciālistiem audzēkņu profesionālās orientācijas un karjeras ievirzes sekmēšanai interešu izglītības iestādēs.
Veikti 2 pētījumi par interešu izglītības programmu pieejamību un piedāvājumu.
Izstrādāts ikgadējs rīcības plāns Skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku tradīciju saglabāšanai un pilnveidošanai.
Rezultatīvie rādītāji
Interešu izglītības programmās iesaistīto audzēkņu skaits attiecībā pret izglītojamo skaitu pieaudzis par 1,5%.
2 pētījumi par interešu izglītības programmu pieejamību un piedāvājumu.
30% izglītības iestāžu audzēkņi iesaistīti Latvijas skolu jaunatnes dziesmu un deju svētku tradīcijas saglabāšanā un pilnveidošanā.
7.14. Profesionāli orientētas pieaugušo un neformālās izglītības attīstība
Uzdevumi
Izstrādāt mūžizglītības stratēģiju un nodrošināt tās uzsākšanu reģionu līmenī, paredzot efektīvus finansēšanas mehānismus.
Paplašināt otrās iespjas izglītības ieguves piedāvājumu jauniešiem un pieaugušajiem.
Paplašināt profesionāli orientētu pieaugušo, t.sk. neformālās izglītības programmu piedāvājumu.
Izstrādāt metodiku neformālā veidā iegūto profesionālo prasmju vērtēšanai un atzīšanai.
Paplašināt sabiedrības izpratni par neformālo izglītību, zināšanām, prasmēm un iemaņām, ko tā attīsta, neformālās izglītības vērtību.
Augstskolām, to filiālēm un pieaugušo izglītības iestādēm paplašināt tālākizglītības piedāvājumu saistībā ar reģionu attīstības virzieniem.
Augstskolām izstrādāt studiju programmas pieaugušo izglītības pasniedzēju sagatavošanai.
Izstrādāt un nodrošināt ar tālmācības materiāliem augstskolu programmu apguvei.
Paplašināt interneta pieejas punktu skaitu, nodrošinot informācijas un komunikāciju tehnoloģiju pieejamību iedzīvotājiem ar speciālām vajadzībām.
Izveidot kredītpunktu uzkrāšanas sistēmu.
Darbības rezultāti
Īstenota mūžizglītības stratēģija, nodrošinot visiem Latvijas iedzīvotājiem izglītības iespējas visos reģionos.
Palielinātas iedzīvotāju iespējas iegūt izglītību neklātienes formā.
Izstrādātas jaunas pieaugušo, t.sk. neformālās izglītības programmas.
Izstrādāta metodika neformālā veidā iegūto zināšanu un profesionālo prasmju novērtēšanai un iespējamai kredītpunktu piešķiršanai.
Sabiedrība tiek informēta par neformālās izglītības sniegtajām iespējām.
Augstskolās pieejamas tālākizglītības programmas saistībā ar reģiona attīstību.
Izstrādātas pieaugušo izglītības pasniedzēju sagatavošanas programmas.
Izstrādāti tālmācības materiāli augstskolu programmu apguvei, augstskolu programmās izveidoti moduļi, kurus iespējams apgūt atsevišķi no visas programmas absolvēšanas.
Palielinās informācijas tehnoloģiju izmantošanas iespējas iedzīvotājiem ar speciālām vajadzībām.
Izveidota un tiek izmantota pieaugušo izglītības kredītpunktu uzkrāšanas sistēma.
Rezultatīvie rādītāji
Līdz 2200 pasniedzējiem pieaudzis pieaugušo izglītības pasniedzēju skaits.
Pieaudzis tālmācības programmu skaits.
Neformālās izglītības programmās iesaistīto cilvēku skaits sasniedzis 12 000 cilvēkus.
Neformālās izglītības programmās iesaistīto cilvēku ar ierobežotām iespējām skaits sasniedz 400 cilvēkus.
Palielinājies atsevišķu augstskolu programmu moduļu apguvušo cilvēku skaits.
7.15. Latvijas mazākumtautību izglītības iespēju nodrošināšana
Uzdevumi
Izstrādāt latviešu valodas kā valsts valodas apguves metodiku pirmsskolas izglītībā darbā ar mazākumtautību bērniem.
Izvērtēt 2004./2005.mācību gadā ieviestās izmaiņas vispārējās vidējās izglītības mazākumtautību izglītības programmās.
Paaugstināt latviešu valodas zināšanas vecākiem, veicināt viņu sadarbību ar izglītības iestādēm, kurās mācās viņu bērni.
Palielināt latviešu valodas kā valsts valodas apguvei lietojamo mācību grāmatu daudzveidību.
Palielināt atbalstu latviešu valodas, vēstures un kultūras apguvei latviešu diasporā.
Metodiski atbalstīt mazākumtautību valodas un literatūras apguves procesu izglītības iestādēs, kuras īsteno mazākumtautību izglītības programmas.
Paaugstināt čigānu (romu) tautības bērnu izglītības līmeni, nodrošinot atbilstošas mācību programmas un metodiku, un paplašināt iespējas čigānu (romu) kopienas pārstāvjiem, kuri pārsnieguši obligātās izglītības ieguves vecumu, iesaistīties izglītības procesā.
Nodrošināt trešo valstu pilsoņu uzņemšanu Latvijā skolēnu apmaiņas, prakses, brīvprātīgā darba nolūkā saskaņā ar ES Padomes Direktīvu 2004/114/EK.
Darbības rezultāti
Izstrādāta un ieviesta valsts valodas apguves metodika pirmsskolas izglītības iestādēs, kas īsteno mazākumtautību programmas.
Izvērtētas 2004./2005.mācību gadā ieviestās izmaiņas vispārējās vidējās izglītības mazākumtautību izglītības programmās un izdarīti secinājumi, kā arī noteikti uzdevumi turpmākajam darbam šajā jomā.
Nodrošināta mazākumtautību skolēnu vecāku izglītošana latviešu valodas zināšanu līmeņa paaugstināšanai.
Paplašināts latviešu valodas kā valsts valodas mācību grāmatu klāsts.
Palielinājies valsts atbalsts latviešu diasporas izglītības aktivitātēm.
Pilnveidota metodika mazākumtautību izglītības programmu īstenošanai.
Sadarbībā ar skolu, pašvaldībām un nevalstiskajām organizācijām izveidota atbalsta sistēma čigānu (romu) tautības bērnu izglītības līmeņa paaugstināšanai un pieaugušo kopienas pārstāvju iesaistei izglītības procesā.
Nodrošināta ES Padomes Direktīvas 2004/114/EK par nosacījumiem attiecībā uz trešo valstu pilsoņu uzņemšanu studiju, skolēnu apmaiņas, prakses vai stažēšanās, nesaņemot atalgojumu, vai brīvprātīgā darba nolūkā izpilde.
Rezultatīvie rādītāji
Pieaudzis starpkultūru apguves semināru un skolotāju skaits, kuri papildinājuši starpkultūru zināšanas.
Palielinājies mazākumtautību skolēnu vecāku skaits, kuri uzlabojuši savas latviešu valodas zināšanas.
Palielinājies čigānu (romu) tautības bērnu skaits vispārizglītojošās skolās un paaugstinājies pieaugušo kopienas pārstāvju izglītības līmenis.
Samazinājies lasīt un rakstīt nepratēju skaits Latvijā.
7.16. Pedagogu izglītības un tālākizglītības sistēmas uzlabošana
Uzdevumi
Pilnveidot pedagoģisko studiju programmu saturu atbilstoši spēkā esošajiem pamatizglītības un vidējās izglītības standartiem.
Paplašināt īso otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības uz augstākās pedagoģiskās izglītības vai bakalaura grāda zinātnes nozarē bāzes programmu piedāvājumu, nodrošinot kvalifikāciju vairākos mācību priekšmetos.
Pilnveidot pedagogu studiju kreditēšanas sistēmu valsts prasībām atbilstošu pedagogu nodrošināšanai.
Motivēt augstskolu beidzējus strādāt par dabaszinātņu, mājturības, svešvalodu skolotājiem, dzēšot studiju kredītu.
Veicināt doktorantūras attīstību, lai sagatavotu bāzi gados jaunāka akadēmiskā personāla piesaistei augstākās izglītības iestādēs.
Izveidot pedagogu un sabiedrības vajadzībām atbilstošu pedagogu tālākizglītības sistēmu.
No valsts budžeta finansēt pedagogu 36 stundu kursus reizi trijos gados.
Izstrādāt interešu izglītības pedagogu studiju un tālākizglītības programmas, normatīvajos aktos noteikt atbilstošas prasības interešu izglītības pedagogiem.
Izstrādāt neformālās izglītības pedagogu izglītošanas programmas.
Turpināt pedagogu apmācību darbam ar jaunajām informācijas tehnoloģijām.
Izglītot izglītības iestādēs strādājošos par vardarbības pret bērnu atpazīšanu, iejaukšanās iespējām un negatīvajām sekām.
Izstrādāt tālākizglītības programmas vērtībizglītības, pilsoniskās un tikumiskās audzināšanas īstenošanai vispārizglītojošās iestādēs, klašu audzinātāju darba pilnveidošanai.
Sagatavot tālākizglītotājus/multiplikatorus vērtībizglītībā.
Darbības rezultāti
Pedagoģisko studiju programmu saturs atbilst spēkā esošajiem pamatizglītības un vidējās izglītības standartiem.
Pedagogiem ir iespēja iegūt kvalifikāciju vairākos mācību priekšmetos.
Augstskolās nodrošinātas pedagoga kvalifikācijas ieguves iespējas vairākos mācību priekšmetos.
Kredītu procentu segšana par izsniegto studiju kredītu skolotājiem: no studiju kredīta ņēmējiem, kas pabeiguši studijas 2004.gadā, 11% ir skolotāji.
Dzēsti studiju kredīti skolotājiem: 2006.g. - Ls 112; 2007.-2010.g. - Ls 200.
Sagatavota bāze gados jaunāka akadēmiskā personāla piesaistei augstākās izglītības iestādēs.
Pilnveidota pedagogu tālākizglītības organizatoriskā sistēma, lai koordinētu izglītības sistēmai atbilstošu tālākizglītības programmu pilnveidi. Veicināta jaunu, efektīvu, mūsdienīgu un kvalitatīvu tālākizglītības programmu izstrāde, to īstenošanas efektivitātes izvērtēšana un uzlabošana pedagogu tālākizglītības sistēmas ilgtspējai.
No valsts budžeta katram pedagogam tiek finansēti 36 stundu kursi reizi trijos gados.
Izstrādātas un tiek īstenotas interešu izglītības pedagogu studiju un tālākizglītības programmas, normatīvajos aktos noteiktas atbilstošas prasības interešu izglītības pedagogiem.
Neformālās izglītības aspekts ir iekļauts pedagogu sagatavošanā un apmācībā.
Pedagogi izglītojas darbam ar informācijas un komunikāciju tehnoloģijām.
Pedagogi ir izglītoti šādos jautājumos: saskarsmes veidošana un kontaktu dibināšana ar vardarbībā cietušiem bērniem, sadarbības pilnveidošana starp psihologu un pedagogu, kas ikdienā strādā ar vardarbībā cietušiem bērniem, svarīgākie normatīvie akti bērnu tiesību aizsardzības jomā.
Izstrādātas un tiek īstenotas klases audzinātāju tālākizglītības programmas.
Sagatavoti multiplikatori vērtībizglītības īstenošanai.
Rezultatīvie rādītāji
Vismaz trīs jaunas īsās pedagoģiskās studiju programmas gadā.
Otrā līmeņa profesionālās augstākās izglītības uz augstākās pedagoģiskās izglītības vai bakalaura grāda zinātnes nozarē bāzes programmu īpatsvars atbilstoši vispārējās izglītības mācību priekšmetu skaitam sastāda 33%.
Akreditētas piecas jaunas pedagoģiskās studiju programmas gadā.
Gada laikā 14 000 (no 43 000) pedagogu apmeklē tālākizglītības kursus.
Valsts budžeta vietu skaita palielinājums augstākā līmeņa studiju programmās (palielinājums par vismaz 100 studējošajiem gadā).
5 000-7 000 pedagogu gadā ir pilnveidojuši savu profesionālo meistarību darbam ar riska mērķgrupu audzēkņiem.
100% pedagogu apguvuši nepieciešamās IKT iemaņas.
Sagatavoti 38 multiplikatori audzināšanas darbības programmu veidošanai izglītības iestādēs un vērtībizglītības metodiska darba vadīšanai.
7.17. Pedagogu darba kvalitātes novērtēšanas un atbilstošas darba samaksas sistēmas izveide
Uzdevumi
Izveidot skolotāju darba kvalitātes novērtēšanas sistēmu, paredzot diferencētu pedagogu kvalifikāciju saistībā ar atbilstošām profesionālās kvalifikācijas grupām noteiktiem rādītājiem.
Pilnveidot pedagogu darba samaksas sistēmu, iekļaujot to valsts sektorā nodarbināto vienotajā darba samaksas sistēmā atbilstoši Ministru kabineta 2005.gada 29.jūlija rīkojumam Nr.579 "Par Pedagogu (izņemot pirmskolas izglītības pedagogus, kas nav nodarbināti piecgadīgo un sešgadīgo bērnu sagatavošanā skolai) darba samaksas paaugstināšanas programmu 2006.-2010.gadam".
Nodrošināt nepārtrauktu pedagogu, t.sk. akadēmiskā personāla darba samaksas paaugstināšanu.
Izstrādāt sistēmisku pieeju, lai tuvinātu līdzsvaram pedagogu un zinātniskajā pētniecībā nodarbināto dzimuma sadalījumu izglītības, zinātnes un pētniecības iestādēs.
Darbības rezultāti
Izveidota skolotāju darba kvalitātes vērtēšanas sistēma.
Izveidota darba samaksas sasaiste starp pedagoģisko saimi un valsts sektorā nodarbinātajiem.
Pedagogu darba samaksa tiek tuvināta Eiropas Savienības valstu vidējai pedagogu darba samaksai.
Izglītības jomā nodarbināto dzimumu sadalījums tuvinās līdzsvaram.
Rezultatīvie rādītāji
Par 8% pieaug jauno pedagogu skaits skolās.
Pedagogu vidējā darba samaksa tiek trīskāršota.
7.18. Izglītības kvalitātes vērtēšanas sistēmas pilnveide
Uzdevumi
Ieviest valstī vienotu vispārējās izglītības kvalitātes novērtēšanas sistēmu atbilstoši Izglītības sistēmas attīstības projektā izstrādātajai metodikai.
Veikt izglītības iestāžu ārējās vērtēšanas procesa un rezultātu analīzi un izteikt priekšlikumus izglītības politikas veidošanai.
Uzlabot profesionālās izglītības darbības kvalitātes nodrošināšanas sistēmu, tajā skaitā izglītības iestāžu un programmu akreditāciju un centralizēto profesionālās kvalifikācijas eksāmenu organizāciju.
Stiprināt profesionālās izglītības institucionālo modeli izglītības satura, izglītības procesa un izglītības kvalitātes novērtēšanai.
Izvērtēt augstākās izglītības kvalitātes nodrošināšanas sistēmas atbilstību 2005.gadā pieņemtajiem Eiropas kopīgajiem standartiem un vadlīnijām un veikt nepieciešamās korekcijas.
Veicināt iekšējo kvalitātes nodrošināšanas mehānismu veidošanos augstākās izglītības institūcijās, panākot, ka ārējais vērtējums balstās uz augstākās izglītības institūciju iekšējiem kvalitātes nodrošināšanas mehānismiem.
Uzsākt augstākās izglītības kvalitātes novērtēšanas sistēmas darbības periodisku novērtēšanu.
Izstrādāt tālākizglītības kvalitātes nodrošināšanas un vērtēšanas sistēmu.
Pilnveidot pirmsskolas izglītības iestāžu un speciālās izglītības iestāžu darbības kvalitātes vērtēšanas sistēmu.
Izveidot interešu izglītības kvalitātes novērtēšanas sistēmu.
Darbības rezultāti
Vispārējās izglītības kvalitātes ārējā vērtēšana tiek organizēta un veikta atbilstoši Izglītības sistēmas attīstības projektā izstrādātajai metodikai, izmantojot vienus un tos pašus kritērijus skolas darba pašvērtēšanā un ārējā vērtēšanā.
Ārējās vērtēšanas process un rezultāti tiek regulāri analizēti, un iegūtā informācija izmantota izglītības politikas veidošanai.
Izstrādātas metodikas profesionālās izglītības iestāžu darbības kvalitātes nodrošināšanai un profesionālās kvalifikācijas eksāmenu organizācijai.
Paaugstinājusies Profesionālās izglītības centra kapacitāte izglītības procesa un izglītības kvalitātes novērtēšanā.
Augstākajā izglītībā tiek izmantoti Eiropas līmenī vispārēji atzīti kopīgi kvalitātes nodrošināšanas kritēriji un metodika.
Augstākās izglītības institūcijās izveidojušies kvalitātes nodrošināšanas mehānismi, kuri nodrošina augstākās izglītības institūciju darbības nepārtrauktu pilnveidi atbilstoši ārējo apstākļu maiņām.
Notiek programmu vai augstākās izglītības institūciju novērtēšana (ietverot pašvērtējumu, ārējo vērtējumu, studentu iesaisti vērtēšanas procesā un rezultātu publicēšanu), kura balstās uz augstākās izglītības institūciju iekšējo kvalitātes mehānismu darbības rezultātiem.
Izstrādāta tālākizglītības kvalitātes nodrošināšanas un vērtēšanas sistēma.
Izstrādāti kritēriji un metodika pirmsskolas izglītības iestāžu un speciālās izglītības iestāžu darbības kvalitātes novērtēšanai.
Izstrādāts modelis interešu izglītības iestāžu un interešu izglītības jomā iegūto zināšanu, prasmju un iemaņu novērtēšanai.
Rezultatīvie rādītāji
Akreditēto vispārējās izglītības iestāžu un programmu skaits.
Akreditēto profesionālās izglītības iestāžu un programmu skaits.
Akreditēto augstākās izglītības institūciju un programmu skaits.
Sagatavoto vispārējās izglītības ārējās vērtēšanas ekspertu skaits.
7.19. Savlaicīgas un kvalitatīvas informācijas nodrošinājums izglītības attīstības politikas veidošanai
Uzdevumi
Nodrošināt LIIS ietvaros izstrādātās pārvaldes programmatūras uzturēšanu un izmantošanu.
Izvērtēt izglītības politikas veidošanai pieejamo datu ticamību, lietderību un izmantošanas iespējas.
Izveidot izglītības vadības informācijas sistēmu, kas nodrošinātu datu savākšanu un uzturēšanu, informācijas analīzi un izplatīšanu, kā arī šo procesu vadību.
Izglītot personālu darbam ar informācijas nodrošināšanu un apriti.
Stiprināt izglītības vadības kapacitāti izglītības politikas analīzē un plānošanā.
Piedalīties starptautiskos izglītības kvalitātes pētījumos.
Darbības rezultāti
Izglītības un zinātnes ministrija nodrošina LIIS datu tālāku uzturēšanu un izmantošanu.
Izvērtēta esošā situācija datu nodrošināšanā izglītības jomā, identificējot tālākās attīstības vajadzības.
Nodrošināti savlaicīgi un ticami dati un informācija efektīvai vadības funkciju veikšanai.
Sagatavoti cilvēki darbam ar datu uzkrāšanu un informācijas analīzi.
Nodrošināti kvalificēti cilvēkresursi izglītības attīstības politikas veidošanai.
Dalība starptautiskos pētījumos (OECD, TIMS u.c).
Rezultatīvie rādītāji
Pieejamas datubāzes.
Darbam ar datu uzkrāšanu un informācijas analīzi sagatavoto cilvēku skaits.
Starptautisko izglītības pētījumu skaits, kuros Latvija piedalās.
7.20. Sadarbības un dialoga veicināšana ar citām institūcijām un sabiedrību izglītības jautājumu risināšanā
Uzdevumi
Iesaistīt valsts institūcijas izglītības politikas veidošanā un īstenošanā, t.sk. ministrijas un konsultatīvo padomi "Izglītība visiem".
Nodrošināt pašvaldību un to institūciju līdzatbildību izglītības jautājumu risināšanā.
Veicināt nevalstisko organizāciju līdzdalību izglītības attīstības nodrošināšanā.
Veikt informējošo un skaidrojošo darbu sabiedrībā par plānotajiem un pieņemtajiem lēmumiem izglītības jomā.
Nodrošināt savlaicīgu un kvalitatīvu informāciju Izglītības un zinātnes ministrijas mājaslapā.
Darbības rezultāti
Tiek veidotas un darbojas starpinstitucionālas darba grupas, t.sk konsultatīvā padome "Izglītība visiem" izglītības politikas īstenošanai.
Regulāri notiek informācijas apmaiņa starp pašvaldību izglītības pārvaldēm, Latvijas pašvaldību savienību un Izglītības un zinātnes ministriju par izglītības jautājumiem.
Nevalstiskās organizācijas tiek informētas par aktualitātēm izglītības jomā un piedalās izglītības politikas īstenošanā.
Masu medijos tiek sniegta objektīva un saprotama informācija par aktualitātēm izglītībā.
Regulāri tiek atjaunota informācija Izglītības un zinātnes ministrijas mājaslapā.
Rezultatīvie rādītāji
Reizi mēnesī notiek pašvaldību izglītības pārvalžu semināri.
Satrpinstitucionālo darba grupu un konsultatīvo padomju skaits.
Darba grupu un konsultatīvo padomju darba efektivitāte (priekšlikumi, pieņemtie lēmumi u.c.).
Publikācijas presē, informācija televīzijā.
Semināri, konferences u.c. pasākumi.
-- uz augšu -- |